Ajankohtaista

Onko sinullakin ruuhkaa muistin työtilassa?

Muistaminen on vaikeaa, jos yritetään tehdä liian montaa asiaa kerrallaan tai jos mieleen painaminen keskeytetään jatkuvasti.

Ihmisen muisti voidaan luokitella prospektiiviseen muistiin, jonka avulla muistetaan tulevat asiat sekä retrospektiiviseen muistiin, jota käytetään menneiden asioiden muistamisessa. Työn kuormittavuus, stressi ja kiire aiheuttavat juuri tulevien asioiden muistamisen vaikeutta. Lyhytkestoinen muisti on jatkuvasti täynnä, joten asioita ei ehditä painaa mieleen.

Työmuistin kapasiteetti on rajallinen. Juuri se kohta aiheuttaa muistivaikeuksia esimerkiksi työelämässä, kun yritetään tehdä liian montaa asiaa yhtä aikaa, kertoo työterveyslaitoksen johtava psykologi Teemu Paajanen.

Paajasen mukaan työmuistia voisi verrata tietokoneen prosessoriin, jossa asioita on tallessa pidempikestoisessa muistissa, mutta käsiteltävät asiat tuodaan ikään kuin työmuistin prosessoinnin alle, esimerkiksi silloin, kun luemme tai havainnoimme jotakin. Jos jotain asiaa ei pystytä kunnolla käsittelemään työmuistissa, se ei myöskään tallennu pidempikestoiseen muistiin riittävän hyvin. Silloin näiden asioiden muistaminen myöhemmin ei välttämättä onnistu.

Apuvälineiksi asiantuntija suosittelee sitä, että tehdään yksi asia kerrallaan ja pyritään siihen, ettei työ jatkuvasti keskeytyisi. Muistilaput ja kalenterit ovat hyviä välineitä, mutta Paajanen suosittelee jättämään kalenteriin väljyyttä ja pitämään työssään sopivin välein taukoja. Näin asioiden mieleen painamiselle jää aikaa.

Lähde: yle.fi


Siedättämällä helpotusta allergiaan

Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa monen allergisoivan kasvin kasvukauden pitenemisen. Lisäksi se laajentaa niiden levinneisyyttä ja lisää siitepölyn tuotantoa. Suomessa eniten allergiaa aiheuttaa koivu, jonka ennustetaan olevan vuosisadan loppuun mennessä koko eteläisen Suomen yleisin puulaji.

Joka viides suomalainen on siitepölylle allerginen. Nykyisin ei enää pyritä välttämään allergian aiheuttajaa viimeiseen asti, vaan pikemminkin opetellaan sietämään sitä. Luonnossa oleilun on todettu vahvistavan vastustuskykyä. Liiallinen mikrobien välttely ja kliininen ympäristö sitä vastoin heikentävät vastustuskykyä.

Allergiaa myös hoidetaan siedättämällä. Se tarkoittaa sitä, että tarkkailluissa olosuhteissa, vähän kerrallaan, altistutaan allergiaa aiheuttavalle asialle. Siedätyshoito annetaan pistoksina, tabletteina tai liuosmaisessa muodossa. Joillakin oireet poistuvat kokonaan ja pysyvästi, toisilla oireet vain lievittyvät. Joillakin oireet saattavat tulla takaisin. Tulokset ovat siis tapauskohtaisia.

Allergisiin oireisiin on olemassa hyvä valikoima reseptivapaita lääkkeitä, jotka antavat nopean helpotuksen ärtyneeseen oloon. Kysy neuvoa omasta apteekistasi!

Lähde: Aamulehti


Hoida särkyjä ja kipuja oikein

Urheilun aiheuttamiin lihaskipuihin soveltuu kipugeeli, mikäli särky on pienellä alueella. Jos taas esimerkiksi kevään ensimmäisten pitkien juoksulenkkien jäljiltä jalat särkevät, voi kipua hoitaa tulehduskipulääkkeellä. Säännöllisesti kipulääkkeitä ei tähän vaivaan kannata käyttää, vaan sen sijaan suositellaan kunnollista esilämmittelyä ja liikunnan kuormittavuuden asteittaista lisäämistä, jotta kivuilta vältyttäisiin.

Lapsen kuumeiseen flunssaan sopii parasetamoli, joka sopii hyvin kuumelääkkeeksi. Kuumeen hoitamiseen riittää pienempi annos kuin kivun lievittämiseen.

Tietokoneen ääressä istumisesta aiheutuneet niskasäryt helpottavat yleensä parhaiten, kun venyttelee hetken. Lämmin kääre hartioille tehostaa venyttelyn vaikutusta. Lisäksi kannattaa tarkistaa työasento ja työpisteen säädöt.

Kuukautiskipuihin auttavat erityisesti tulehduskipulääkkeet. Kuukausittainen säännöllinen käyttö parina päivänä peräkkäin ei yleensä ole haitallista.

On hyvä muistaa, että itsehoitolääkkeiden käyttöönkin liittyy riskejä. Varminta on aina kysyä apteekista neuvoa.

Lähde: hs.fi